Patientguide

1. Kom igång!

För att logga in på plattformen behöver du en dator, telefon eller läsplatta samt internet och möjlighet att identifiera dig med BankID. För att genomföra videobesök behövs även kamera, mikrofon och högtalare. Du kan använda webbläsarna Chrome, Firefox eller Safari, men inte Explorer.

1a. Gå till plattformen

Klicka på länken i som du fått av din vårdgivare. Vanligtvis får du det via ett sms. Du kan även skriva in adressen manuellt i adressfältet. Du kan logga in på mobil, padda eller dator.

Om du vill spara länken i din dator kan du skapa en genväg till plattforenm från skrivbordet, eller spara adressen som bokmärke i webbläsaren.

Skapa genväg i Chrome

1b. Logga in

Skriv ditt personnummer och identifiera dig med BankID.

1c. Redigera konto

Om du vill kan du redigera din kontoinformation under Min Profil, dit du kommer genom att klicka på din bokstav i menyn. Det är även här du Loggar ut ur plattformen.

2. Få en överblick

När du har loggat in landar du på en överblicksbild över din aktivitet i plattformen, såsom bokningar och meddelanden. Härifrån kan du även testa din video och mikrofon för att säkra att du har kompatibel teknik.

2a. Se vad som är på gång

Under Översikt får du en överblicksbild över kommande besök, senaste besök och om du har fått meddelanden (valbart tillval).

2b. Testa videon

Gå till Testa din video för att se att din kamera och mikrofon fungerar.

Webbläsare som stöds:

  • Dator: Chrome, Firefox, Safari
  • iPhone/iPad: Safari, Chrome
  • Android mobil/padda: Chrome

3. Genomför digitalt vårdbesök

När det är dags för ett digitalt vårdbesök kan du starta ett möte från Översikten eller från Mina bokningar. Du kan där se vilka som är inbjudna. Patienter ser vårdpersonal med namn och ser andra patienter med initialer.

3a. Gå in i besöket

Besöken finns på Översikten. Du går in i det genom att klicka på ”Godkänn” och ”Anslut”. Om din Vårdkontakt ännu inte har startat mötet står det ”Väntar på att besök startas”.

3b. Ge åtkomst till kamera och mikrofon

Tillåt åtkomst till kamera och mikrofon till er plattform, om frågan kommer.

Ljudtips:
Användare på telefon kan med fördel ställa in ”Stör Ej läge”, för att undvika att ljudet försvinner vid inkommande samtal.

 

3c. Hantera ljud och bild

I besöket syns deltagarna i ett rutnät av bilder. Varje deltagare kan välja att dölja sin egen bild eller ljud på ikonerna under bilden.

3d. Se inbjudna

Ovanför bilden ser du inbjudna deltagare. Din vårdkontakt syns med namn. Om det är ett gruppbesök ser du andra patienter med initialer enbart, dvs inte helt namn.

3e. Chatta

Till höger om bilden kan alla deltagare skicka chattmeddelanden till varandra. (Valbart tillval).

3f. Skapa Att-göra-lista

Till höger kan du dela uppgifter med din vårdkontakt och eventuella andra deltagare i videobesöket. Ange när det ska genomföras, vad som ska göras och av vem. (Valbart tillval)

3g. Dela dokument

Här kan deltagarna dela dokument med varandra under besöket.  Dokumentet hämtas från den dator/telefon/platta deltagaren använder. Du kan även ta bild direkt från din telefon eller platta. (Valbart tillval)

3h. Ta privata anteckningar

Under bilden kan du ta privata anteckningar som endast syns för dig som skriver dem. (Valbart tillval)

3i. Arbeta med felsökning

Om du behöver guidning med tekniken i ett pågående besök, kan ni klicka på Felsökning för att få tips.

4. Se Bokningshistorik och Personöversikt

Både innan och efter besöken kan du och dina vårdkontakter få en överblick över era gemensamma besök samt t.ex. dela dokument och hantera att-göra-uppgifter. Det finns olika vägar att komma till översikten.

4a. Nå Personöversikt och Bokningshistorik under Mina Kontakter

Klicka på Mina kontakter i menyn. Där finns de vårdpersonal som du har varit inbjuden till besök med.

Välj kontakt och klicka på Bokningshistorik.

Under Personöversikt finns information som har delats i/ innan/efter era besök. Ni kan här dela dokument och att-göra-uppgifter (valbara tillval) innan och efter besöken.

Under Tidigare besök ser ni en översikt per besök ni har haft bokade. Ni ser chatt, delade dokument, att-göra-uppgifter från besöket samt kan se och redigera privata anteckningar (valbara tillval).

4b. Nå bokningshistorik direkt efter besöket

När du avslutar ett besök hamnar du i en bokningshistorik över det besök du nyss hade.

Ni ser chatt, delade dokument, att-göra-uppgifter samt kan se och redigera privata anteckningar (valbara tillval) för besöket.

4c. Nå bokningshistorik från Mina Bokningar

Klicka på Mina bokningar i menyn. För avslutade besök kan du klicka Bokningshistorik som tar dig till en översikt för det besöket.

Ni ser chatt, delade dokument, att-göra-uppgifter samt kan se och redigera privata anteckningar (valbara tillval) för besöket.

5. Se alla dina bokningar

För att få en överblick över dina digitala vårdbesök går du till Mina bokningar i menyn.

5a. Se dina bokningar

Pågående förfrågningar:
Framtida besök som ännu inte bekräftats.

Kommande besök:
Framtida besök, både de som är bekräftade och inte.

Tidigare bokningar:
Överblick över de besök som har varit.

6. Skicka meddelanden (valbart tillval)

För att skicka och läsa asynkrona meddelanden går du till Mina meddelanden i menyn.

6a. Få en överblick över dina meddelanden

Till vänster ser du alla dina meddelande-ärenden. Är det tomt har du inga meddelanden än.

6b. Öppna meddelande

Klicka på meddelandet för att läsa det och kunna svara. Du kan formatera texten och infoga länkar.

6c. Skicka nytt meddelande

Klicka på ”Skapa nytt meddelande” för att skicka nytt meddelande. Under vårdpersonal väljer du vem du vill skicka till.

Har du frågor?

Detta var de huvudsakliga delarna av plattformen. Om du har frågor kan du vända dig till din vårdgivare.